Dislexia
Dificultăţile sau tulburările specifice
dezvoltării procesului de învăţare la copii, constituie un set de probleme ce
interferează semnificativ cu randamentul şcolar. O tulburare cu care mă
întâlnesc des în cabinet în ultimul timp, este dislexia.
Ce este dislexia?
Etimologia cuvântului dislexie provine din termenul
grecesc DYS, care înseamnă “dificil”
sau a “împiedica”
şi LEXIS – “limbă” sau “cuvânt”.
Dislexia,
cunoscută și drept tulburare de citire sau alexie, este o tulburare
cognitivă persistentă şi cu caracter specific, ce constă în dificultatea unei persoane de a procesa
cuvinte sau cifre şi afectează procesul de învăţare al unui copil sau adult, fără ca acesta să prezinte o deficienţă fizică sau psihică. Dislexia face parte din grupul tulburărilor
de învăţare (TSI) ce au la bază o disfuncţie neurobiologică, fiind asociată cu
modul în care creierul procesează informaţia.
Persoanele cu
dislexie inversează ordinea literelor sau a cifrelor şi citesc cuvintele în
sens invers. Dar, atenţie! Inversarea literelor este un fenomen normal în
procesul de dezvolare al unui copil până în clasa a doua. Un copil poate fi
diagnosticat cu dislexie abia după ce acesta a parcurs tot alfabetul şi a avut
timpul necesar exersării şi fixării tuturor literelor din alfabet.
Principalul obstacol în cazul dislexiei este dificultatea de a recunoaşte sunetele (denumite
foneme - de exemplu litera b) ce formează un cuvânt. O persoana cu dislexie întâmpină dificultăţi în stabilirea unei
conexiuni între sunet şi litera acelui sunet şi combinarea sunetelor ce
formează cuvântul. Aceasta îngreunează recunoaşterea cuvintelor cunoscute, sau
pronunţarea cuvintelor mai lungi. Persoanelor cu dislexie le ia mai mult timp
pentru a putea pronunţa un cuvânt şi întâmpină dificultăţi în scriere în ceea
ce priveşte ortografia.
În cartea lui, “Darul dislexiei”, Ron Davis ne spune
că “gândirea
în imagini” a unui dislexic este de 400 până la 2000 de ori mai
rapidă decât gândirea verbală şi mult mai completă, profundă şi amplă
comparativ cu modul de a gândi al unei persoane nondislexice.
Mulţi adulţi dislexici lucrează în domenii ce implică
o capacitate spaţială cum ar fi: arhitectură, desenul, sculptură, ei putând
vizualiza cu multă uşurinţă proiectele înainte de a le realiza fizic.
Cauze: Dislexia este ereditară, studiile arătând că la dislexici informaţia
este procesată cu precădere în emisfera dreaptă a creierului.
Clasificare:
Dislexie
vizuală: este
caracterizată de confundarea cifrelor şi a sunetelor şi de inabilitatea de a le
scrie în ordinea corectă.
Dislexie auditivă:
implică dificultatea de percepţie a unor sunete sau grupuri de sunete care sunt
percepute ca fiind în altă ordine sau un grup de sunete este auzit că unul
singur.
Alte forme ale dislexiei:
Dislexia
traumatică:
- este întâlnită destul de rar şi are la bază un
traumatism cranian care a dus la leziuni ale ariei corticale răspunzătoare
pentru citit şi scris.
-disfunctie a emisferei stângi a creierului;
-este ereditară şi nu se modifică odată cu înaintarea
în vârstă ;
-copilul întâmpină
toată viaţa dificultăţi în a
scrie şi în a citi
-este întâlnită mai frecvent în cazul copiilor de sex masculin.
Dislexia secundară:
- este cauzată de modificările hormonale asociate
vieţii intrauterine;
- se ameliorează odată cu înaintarea în vârstă.
Deşi este frecvent întâlnită, puţini părinţi
detectează semnele dislexiei, de cele mai multe ori confundând-o cu incapacitatea copilului de a
ciţi sau cu un nivel scăzut al inteligenţei, însă majoritatea persoanelor
dislexice au un nivel de inteligenţă medie sau superioară mediei.
Vă prezint în rândurile ce urmează, o serie de semne ce ar putea ridica un semn de întrebare
cu privire la un diagnostic de dislexie:
Copilul se confruntă cu mai multe din situaţiile de
mai jos:
- confundă litere, cifre sau simboluri;
- are probleme de ordonare a unei secventialitati:
zilele săptămânii, lunile anului sau anii.
- prezintă
dificultăţi în învăţarea
alfabetului şi a tablei înmulţirii;
- este nevoie să citească un text de mai multe ori
pentru pentru a înţelege şi
a asimila informaţia;
- omitere sau poziţionează inadecvat literele în
scris;
- lipsa concentrării sau a atenţiei;
- dificultăţi în a îşi aminti denumirea obiectelor;
- abilitatea manuală este mai dezvoltată decât cea
lingvistică;
- prezintă dificulati în a învăţa să scrie şi să citească;
- se exprimă mult mai bine în vorbire decât în scris;
- coordonarea motrică este defectuoasă şi are
probleme de echilibru;
- învaţă mai bine experimentând, făcând lucrurile “cu
mâna lui”;
- nu percepe corect ritmul muzicii;
- memorează şi înţelege greu ceea ce i se spune;
- pronunţie defectuoasă;
- vad cuvintele legate şi să nu îşi dau seama unde
este spaţiul dintre ele.
Tratament:
Nu există un tratament specific dislexiei, însă calitatea vieţii unui dislexic poate fi îmbunătăţită prin şedinţe de
terapie sau predarea unor metode de învăţare adapatate nevoilor copilului.
Diagnosticarea şi înscrierea copilului într-un
program terapeutic în timp util, va putea preveni starea de frustrare,
demotivarea şi aversiunea copilului faţă de mediul şcolar sau dezvoltarea în
timp a unor posibile tulburări de ordin emoţional.
Psiholog clinician şi
psihoterapeut Adela Serghiescu
Asociația pentru Sprijin Emoțional și Psihoterapie
Comentarii
Trimiteți un comentariu