Treceți la conținutul principal
Măsuța luminoasă

Psiholog clinician: Adela Serghiescu
Asociația pentru Sprijin Emoțional și Psihoterapie
Activități ce se pot desfășura la măsuță luminoasă, clasificate pe categorii de vârstă, ce ajută copilul în procesul său de dezvoltare.
Vârstă: 0-3 ani

Învățarea culorilor: sortarea unor piese de plastic colorat și transparent, la început prin imitarea adultului sau a altor copii, apoi independent.
Alte exemple de activități: “ arată sau dă-mi culoarea albastru/galben/roșu!”
Descoperirea animalelor: cu ajutorul pictogramelor, copilul asociază perechi de animale de tipul “mama-pui”. De asemenea, putem include în joc reproducerea onomatopeelor emise de diferite animale și învățarea denumirii puiului fiecărui animal.
Exemplu de activitate: așezam pe măsuță un cartonaș pe care este desenată o vacă și emitem cerințe:
-“Ce este aceasta?” (vacă)
-“Cum face vacă?” (muuu!)
-“Care este puiul vacii?” (vițelul)
Tot prin acest joc putem învață și antonimele mare/mic.
Exemplu: îi arătăm copilului un cal de dimensiune mare, respectiv un cal mai mic.
Cerință: - arată calul mare/mic!
Sau: - dă-mi calul mare/mic!
Povești : spunem povești la măsuța luminoasă, asociind personajele cu diferite figurine sau dezvoltăm un joc de rol.
Dezvoltarea motricității fine.
Exemplu de activități: introducerea unor piese mici într-un recipient și sortarea acestora în funcție de culoare, joc cu pioneze, bile mici sau hârtie colorată.
Primele litere: deși copilul nu știe încă să citească, el distinge formele și face asocieri. Cu ajutorul măsuței luminoase, copilul învață într-un mod distractiv numerele sau vocalele, le poate ordona sau repeta cu voce tare pentru a le reține mai ușor.
Vârsta: 3-6 ani

Învățarea formelor geometrice: sortarea formelor geometrice în funcție de categorii.
Construcții: orice joc de construit care conține piese translucide, Tangram, puzzleuri, mandale din diferite forme de plastic.
Povești: la această vârstă, copiii dau frâu liber imaginației și compun singuri povești.
Exemplu de activitate: inventarea unei povești cu ajutorul zarurilor inscripționate cu diferite simboluri.
Primele propoziții:
Activitate: alegerea unor cartonașe pe care sunt scrise diferite cuvinte, pe care copilul le așează într-o anumită ordine, astfel încât acestea să formeze o propoziție.
Exemplu: eu, mamă, piață, la, merg, cu.
Sau: folosind o pensulă, copilul desenează în sare sau orez colorat litere, cifre sau forme geometrice.

Jocuri senzoriale: folosirea spumei de ras, plastilinei sau nisipului kinetic.

Desen după model: copilul copiază un desen folosind reflexia luminii de cealaltă parte a foii.
Dezvoltare cognitivă: asocierea unui număr cu o anumită cantitate.

+6 ani

La această vârstă copilul este mult mai independent și sigur în mișcările ce țin de motricitatea fină, astfel încât desenează cu mai multă precizie.
Exemple de activități specifice vârstei:
- exersăm scrisul, desenăm ( se poate folosi și hârtie de calc);
- inventăm povești;
- construim un castel, un buncăr sau o casă ;
- ne jucăm cu animale din Antarctica.
Toate activitățile enumerate în acest articol sunt cu titlu de exemplu. Fiecare părinte, profesor sau terapeut poate folosi și alte jocuri sau activități educative alături de copii.
Mai jos găsiți câteva linkuri utile cu privire la jocurile și activitățile enumerate în articol:
1. Zarurile cu povești- http://casaretro.com/
5. Motricitate fină, forme geometrice, desenat în contur- https://www.educlass.ro/jocuri-matematice/learning-resources/set-de-forme/.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Donatii

Tricotilomania

TRICOTILOMANIA   Tricotilomania a fost descrisă pentru prima dată de psihiatrul francez   Hallopeau în anul 1889 și acceptată ca și diagnostic psihiatric în anul 1987. Ce este   tricotilomania?   Tricotilomania este caracterizată de impulsul incontrolabil și repetitiv al unei persoane de a-și smulge părul capilar, genele, sprâncenele, părul din zona pubisului, brațelor, picioarelor etc. Din punct de vedere clinic, tricotilomania face parte din categoria tulburărilor comportamentale şi este încadrată conform DSM în clusterul obsesiv-compulsiv.   In unele   cazuri, tricotilomania este însoțită de un alt comportament repetitiv, cum ar fi roaderea unghiilor sau de un ritual   anume : numărarea firelor de păr smulse şi ascunderea acestora, mirosirea lor sau mâncarea foliculilor, unele persoane le duc la gură, altele se joacă cu ele, le miros, fac mingiuțe sau le rup în bucăți mici și le fac grămăjoare. Cauzele tricotilomaniei:     Factorii declanșatori și favorizanți pe